۱۵ شهریور ۱۳۹۲، ۱۴:۳۹

موراکامی شانس اول نوبل ادبی 2013/ همیشه پای یک شاعر سوری در میان است

موراکامی شانس اول نوبل ادبی 2013/ همیشه پای یک شاعر سوری در میان است

با نزدیک شدن به ماه اهدای جایزه ادبی نوبل بار دیگر اسامی نویسندگانی که ممکن است در فهرست امسال این جایزه جای داشته باشند، مطرح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، در میان احتملاتی که امسال مطرح شده‌هاروکی موراکامی، نویسنده ژاپنی با داشتن شانس یک به سه از بیشترین احتمال تاکنون برخوردار است. 

در حالی این شانس برای موراکامی پیش‌بینی شده که جویس کرول اوتس نویسنده آمریکایی و کو اون پس از او بیشترین شانس را به خود اختصاص داده اند.

با این حال این اولین بار نیست که موراکامی به عنوان شانس اول نوبل مطرح می‌شود و سال پیش نیز تا آخرین لحطات شانس او مو یان در بردن نوبل برابر بود.

سایت لادبروکس که هر سال احتمال بردن نویسندگان را مطرح می‌کند، امسال موراکامی را در مکان اول خود قرار داده و شانس یک به سه را برای او در نطر گرفته است. شانس اوتس یک به شش و شانس پتر ناداس مجارستانی یک به هفت ارزیابی شده است. کو اون شاعری از کره جنوبی نیز از احتمال یک به 10 برخوردار شده است. آلیس مونرو نویسنده داستان‌های کوتاه از کانادا نیز شانس یک به 12 را به خود اختصاص داده است.

در میان 10 بخت نخست امسال آدونیس شاعر سوری نیز شانس یک به 14 را دارد. او در سال 2011 که بهار عربی از راه رسیده بود به عنوان بخت مسلم نوبل مطرح بود، اما در آن سال در کمال تعجب یک شاعر سوئدی به نام توماس ترنسترومر این جایزه را به خانه برد.

جایزه ادبی نوبل هر سال در ماه اکتبر (مهر) اهدا می‌شود، و هر چند همیشه روزهای اول ماه روزهای اهدای جایزه است، اما هیچ چیز از سوی آکادمی نوبل قطعیت ندارد و سال پیش اعلام نام برنده جایزه ادبی با چند روز تاخیر همراه شد و مو یان نویسنده تا آن زمان کمتر شناخته شده چینی به عنوان برنده معرفی شد.

در هر حال معمولا برنده نوبل از میان یکی از 10 نفری که بخت نخست را دارند بیرون می‌آید و هر چند ممکن است مثل سال پیش که موراکامی از شانس زیادی برخوردار بود، اما جایزه به جای ژاپن به چین رفت، اما احتمالاتی که مطرح می‌شود، خیلی هم بی ارتباط نیستند. با این حال هیچگاه نمی توان با اطمینان پیش بینی کرد که از کلاه نوبل نام چه کسی بیرون می‌آید. 

سال پیش مو یان به عنوان نخستین نویسنده چینی این جایزه را دریافت کرد. از زمان اهدای جایزه ادبی نوبل در سال 1901 تاکنون 109 نفر این جایزه را دریافت کرده اند که از این میان تنها 12 جایزه نصیب نویسندگان زن شده است.

کد خبر 2129939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha